Implementing a Web and Mobile Application "Grammar Structures and Adjectives" for Assisting Intellectually Disabled People

  • Santiago Loya-Nasimba Escuela Politécnica Nacional
Keywords: intellectual disability, prototyping, user experience

Abstract

This project was carried out in collaboration with INSFIDIM therapists, the institute's therapists encounter some difficulties when giving language therapy to their students with some type of disability, there is little specific digital pedagogical material for people with intellectual disabilities and in many cases, general applications have been used during therapies without obtaining good results. The objective of the project is to develop a web application and a mobile application so that it allows people with intellectual disabilities to improve their communication and language skills. The methodology used for the development of this project was incremental iterative development in combination with user experience and prototyping, the union of these is useful to validate the application requirements and obtain constant feedback at each step gives in the development of the application. Usability and satisfaction surveys conducted to evaluate prototypes of the application show that therapists have a quick understanding of the functionality and navigability of the application and agree with the design, information, and difficulty of the game levels to meet with his goal of teaching grammatical structures with adjectives. The developed application is easy to use for INSFIDIM therapists and students, therapists comment that the application will be of great help in the work they do with students to develop their comprehensive and expressive language.

DOI

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Santiago Loya-Nasimba, Escuela Politécnica Nacional

Ingeniero en Sistemas Informáticos y de computación graduado de la Escuela Politécnica Nacional. Su tesis está desarrollada tomando en cuenta las necesidades de personas con discapacidad en el ámbito educativo para encontrar soluciones a esta problemática.

References

"Estadísticas de Discapacidad – Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades". Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades – CONADIS. https://bit.ly/3ACPENq (accedido el 29 de noviembre de 2021).

C. Parra Dussan, "Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana", Educación y Desarrollo Social, vol. 5, n.º 1, pp. 139–150, 2011.

S. Prefasi Gomar, T. Magal Royo, F. Garde y J. Giménez López, "Tecnologías de la información y de la comunicación orientadas a la educación de personas con discapacidad cognitiva", Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, vol. 9, n.º 2, pp. 107–123, 2010.

R. Schalock, "La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales", Siglo Cero, vol. 40, n.º 1, 2009, art. n.º 229.

J. Cabero Almenara y J. Fernández Batanero, "Una mirada sobre las TIC y la educación inclusiva : reflexiones en torno al papel de las TIC en la educación inclusiva", Comunicación y Pedagogía, n.º 279, pp. 38–42, 2014.

A. González. "Ingeniería de Software: Metodologías". https://bit.ly/3Gb12Bg.

Y. Hassan Montero y F. Martín Fernández. "La Experiencia del Usuario". No Solo Usabilidad : Revista de Diseño Web Centrado en el Usuario. https://bit.ly/3IFJZZS

R. Ronda León. "Diseño de Experiencia de Usuario: etapas, actividades, técnicas y herramientas". No Solo Usabilidad : Revista de Diseño Web Centrado en el Usuario. https://bit.ly/3H7ZbPd

Sommerville, Software Engineering / 7th Edition. Pearson Education, 2008.

A. Bianchini. "Diseño centrado en el usuario". fdocuments.ec. https://bit.ly/3IIJZrV

F. X. Díaz, I. Arari y A. P. Amadeo. "Guía de recomendaciones para diseño de software centrado en el usuario". SEDICI - Repositorio de la Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/32172

A. García. "Tema 3: Modelos de proceso". Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.1179286

D. Rojas, A. Larco. "Implementación de un portal web para alojar descripciones de los proyectos de inclusión para el proyecto INCLUTIC", Trabajo de grado, Escuela Politécnica Nacional, Quito, 2019.

"Google’s HEART Framework for Measuring UX". The Interaction Design Foundation. https://bit.ly/3KPKEK8

C. Busquets. "Consistencia en el diseño UI — uiFromMars". uiFromMars. https://www.uifrommars.com/consistencia-diseno-ui/

"Modelo vista controlador (MVC)". Servicio de Informática. Universidad de Alicante. https://bit.ly/3KNSFzg

"Cuestionarios". SIDAR: Accesibilidad y adaptabilidad en la Red. https://bit.ly/3HddBgP

R. Stoyanov, L. Hides, D. Kavanagh, O. Zelenko, D. Tjondronegoro y M. Mani, "Mobile app rating scale: a new tool for assessing the quality of health mobile apps". JMIR Mhealth Uhealth. 2015 Mar 11;3(1):e27. doi: 10.2196/mhealth.3422. PMID: 25760773; PMCID: PMC4376132.

"Features | GTmetrix". GTmetrix | Website Performance Testing and Monitoring. https://gtmetrix.com/features.html

"Acerca de la API de PageSpeed Insights | Google Developers". Google Developers. https://bit.ly/3IINSgx

"WAVE Web Accessibility Evaluation Tool". WAVE Web Accessibility Evaluation Tool. https://wave.webaim.org/

Published
2022-01-03
How to Cite
[1]
S. Loya-Nasimba, “Implementing a Web and Mobile Application "Grammar Structures and Adjectives" for Assisting Intellectually Disabled People”, LAJC, vol. 9, no. 1, pp. 18-33, Jan. 2022.
Section
Research Articles for the Regular Issue