Cloud Computing in Ecuadorian Higher Education: A Case Study on Use, Benefits, and Challenges at UTEQ
Palabras clave:
Cloud computing, higher education, digital transformation, educational innovationResumen
Digital transformation continues to reshape higher education, with cloud computing emerging as a key enabler of enhanced accessibility, collaboration, and academic management. This study investigates the use of cloud computing in Ecuadorian universities by identifying its benefits, barriers, and opportunities through a survey of key stakeholders in the education system. A quantitative approach was employed using a structured questionnaire to collect data on participants’ knowledge levels, tools used, perceived advantages, challenges, and expectations. The main benefit identified was accessibility from any location (92%), followed by enhanced collaboration (73%) and the modernization of educational practices (43%). The primary challenges included lack of training (67%), limited connectivity (58%), associated costs (46%), and concerns about data security and privacy (34%). These findings underscore the need to strengthen technological infrastructure and provide targeted training to optimize the effective use of cloud computing. Regarding future perspectives, 71% of respondents advocated for greater integration into teaching and learning, while 64% suggested expanding its use across academic and administrative domains. Cloud computing represents a strategic asset for Ecuadorian higher education. However, its full adoption requires addressing infrastructure and capacity-building challenges through policies that promote collaboration, innovation, and the efficient management of institutional resources.
Descargas
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Aviso de derechos de autor/a
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Creative Commons Attribution-Non-Commercial-Share-Alike 4.0 International, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores a compartir su trabajo en línea (por ejemplo: en repositorios institucionales o páginas web personales) antes y durante el proceso de envío del manuscrito, ya que puede conducir a intercambios productivos, a una mayor y más rápida citación del trabajo publicado.
Descargo de Responsabilidad
LAJC en ningún caso será responsable de cualquier reclamo directo, indirecto, incidental, punitivo o consecuente de infracción de derechos de autor relacionado con artículos que han sido presentados para evaluación o publicados en cualquier número de esta revista. Más Información en nuestro Aviso de Descargo de Responsabilidad.